
Nil Forcada
Mòbils: ni a les aules ni als patis
És un clam: les famílies creuen que les escoles haurien de seguir la prova pilot de l'Andorrana d'Encamp i custodiar els mòbils a l'entrada del centre. Una iniciativa nova al país, però que té molt de recorregut a fora.
Catalunya, per exemple, ja va anunciar ara fa un any que s'aniria implantant la prohibició, però ha estat aquest curs quan s'ha fet efectiva: telèfons i rellotges intel·ligents, prohibits. A França, el passat mes d'agost s'anuncia que en aquest curs els mòbils estan prohibits. És un projecte anomenat "telèfon mòbil en pausa" i s'aplica gradualment.
A Itàlia existia una norma nacional des de 2007 i cada centre anava implementat els seus propis reglaments. Però no va ser fins al curs passat, i per ordre ministerial, que es prohibia definitivament a primària. Aquest curs s'ha fet a secundària. A Finlàndia, el mateix. Als Països Baixos són els veritables pioners. Ja porten un any i mig sense mòbils, amb resultats molt positius.
Pel que fa al Regne Unit, no té cap norma nacional, sinó una recomanació d'Educació del 2021. Cada centre fa el que vol, però, segons una enquesta a 'The Guardian', al 99,8% dels centres prohibeixen els dispositius. A Alemanya passa una mica el mateix: no hi ha norma nacional, però la majoria dels centres l'apliquen.
On s'apliquen les restriccions, els resultats són molt positius. La seguretat i el benestar han augmentat un 86%, així com la interacció entre els alumnes i el rendiment acadèmic. I baixen, en canvi, les faltes de comportament. Aquí, a Andorra, ha estat el centre d'educació secundària d'Encamp el que ha començat la prova pilot de custodiar-los en una caixa.
La prova pilot es podria generalitzar passat festes
Una mesura que, si funciona, es podria implantar als altres centres després de Nadal. La directora de l'escola encampadana, Lídia Samarra, n'explica el funcionament: "A primera hora cada alumne posa el seu mòbil (a la caixa) i els tanquem a la planta baixa. Quan acaben les classes els alumnes el recuperen". Els alumnes reconeixen que els aparells "desconcentraven" part dels estudiants.
"El dispositiu mòbil el que comporta per als alumnes és una quantitat d'estímuls brutals, que a nivell relacional, d'atenció i emocional pot ser una barrera en l'aprenentatge i en el clima escolar".
Mireia Fumenal, psicopedagoga
De fet, alguns alumnes recorden que, sovint, "els mòbils sonaven dins la classe, quan estàvem fent treballs". "L'objectiu principal que ens hem plantejat com a centre és millorar la convivència entre alumnes i docents, sempre dins el marc de la cultura restaurativa que s'està intentant implantar a l' escola" reflexiona Fumenal.
Des de la direcció del centre de Segona Ensenyança d'Encamp, confirmen que "a primer, aquest any, juguen els nens. Tornen a jugar. Estem contents. Les famílies ens han fet un bon retorn".
Etiquetes