-MUT-ESCOLES20250909

Sergi Linares - Txell Taboada - Kevin Ribeiro

Els alumnes tornen a classe

Avui és un dia important per als nens que deixen enrere les vacances per començar un nou curs escolar.

Tomàs Garcia Espot

|

09.09.25


Enguany s'han matriculat 11.350 alumnes, pràcticament els mateixos que l'any passat. La majoria són del sistema andorrà i francès, que, compte, està perdent tirada cada any.

De fet, és una tendència que ve de lluny. Segons les dades, l'escola francesa ha perdut més de 200 alumnes els últims 10 anys. És una caiguda sostinguda, del 6%, que, de moment, no el mou del segon lloc, però sí que el fa distanciar de l'andorrà. En tot cas, guanyi o perdi alumnes, el cert és que ha estat un dia especial per als 3.000 i escaig que han tornat aquest dimarts a les aules franceses.

GRAFIC_CURS ESCOLAR.png

125 anys del sistema francès amb obres i novetats

A banda de les xifres, també hem volgut copsar com han començat el nou curs els alumnes dels diferents sistemes educatius. El francès, per exemple, està d'enhorabona, ja que fa 125 anys que es va implantar a Andorra.

Nou inici de curs. És temps de retrobaments entre amics després de l'estiu. Però també moments de nervis abans de l'inici de les classes, amb noves assignatures i nous reptes per als més petits. Els nens i nenes asseguren que estan nerviosos, però amb ganes de tornar. Alhora, els pares viuen amb entusiasme veure com els fills encaren aquesta nova etapa amb ganes.

I després dels comiats, amb alguna llàgrima d'última hora inclosa, però també amb alegria i fins i tot algun regal, arriba l'hora d'entrar. No és un curs qualsevol, ja que l'escola francesa d'Andorra la Vella estrena obres de reforma amb més de 900.000 euros invertits.

Una important efemèride que el ministre Ladislau Baró no s'ha volgut perdre. Entre les novetats destacades hi ha la substitució progressiva de tauletes per chromebooks a segona ensenyança, que anirà acompanyada d'una formació en intel·ligència artificial per al professorat.

"Eliminar elements distractors en l'ús de les tecnologies. Doncs bé, això vindrà associat també amb la introducció d'una formació pels professors en matèria d'intel·ligència artificial. Pensem que aquest és un element molt important i cal formar els alumnes amb aquest sentit però també els professors."
Ladislau Baró, ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats

En aquest sentit, Baró també ha anunciat una formació per reforçar la lectura i l'escriptura dels alumnes que abastarà diverses assignatures.

El Lyceé salva la caiguda del sistema francès

L'únic que està aconseguint frenar la caiguda del sistema francès és el Lycée, que ha tingut rècord d'inscripcions en alguns cursos.

Així ho ha assegurat l'ambaixador de França, que ha explicat que s'han hagut d'allargar horaris fins a dos quarts de sis per acollir tothom. Ho ha dit en la visita de la rectora de la regió acadèmica d'Occitània, que ha destacat el programa de prevenció contra l'assetjament sexual.

El sistema espanyol guanya força sobre el francès

Qui també ha tornat a l'escola és el sistema espanyol, que està agafant cada vegada més volada. Podríem dir que és el més volàtil perquè va estar sis anys perdent alumnes, però fa quatre que està creixent per sobre del 8%, sobretot, perquè acull la majoria de la immigració que ve de Sud-Amèrica. Per molts és la primera vegada al país així que els hem volgut acompanyar.

El col·legi Maria Janer arrenca el curs amb gairebé 800 alumnes
El col·legi Maria Janer ha iniciat avui el curs escolar amb prop de 800 alumnes, una xifra que supera lleugerament la del curs anterior. Els més nombrosos són els de primària, amb 340 nens i nenes, seguits dels 260 de secundària i els 180 d’infantil.

Tot i la baixa natalitat que es registra al país, el centre celebra aquest augment. El director pedagògic, Juan Ignacio Pérez, ha explicat que aquest curs s’incorporen una vintena d’alumnes més: “Si tenim nens de fora, les tutores avaluen si hi ha algun alumne nou amb pocs coneixements de la llengua. Si és el cas, van a l’aula d’acollida el temps que faci falta, des d’un mes fins a tot l’any, depèn molt del nen.”

El primer dia ha servit perquè els alumnes es retrobessin amb companys i professors. La professora de primària Anna Jansat ha destacat l’ambient positiu: “És la primera presa de contacte, expliquem què han fet a l’estiu i presentem els nous alumnes. Els ànims estan tots super juganers, contents i eufòrics.”

També els infants s’han mostrat il·lusionats. Dakota León deia: “Perquè he tornat a veure els meus amics.” I Maria Garcia, d’infantil, assegurava: “Estic molt contenta d’estar un altre cop amb la meva professora i amb els meus companys.”

Segons Pérez, la jornada ha estat intensa però molt satisfactòria: “La primera impressió ha estat molt bona. Els alumnes han vingut molt contents i moltes famílies també s’han apropat a portar els nens el primer dia. Ha estat un matí molt mogut però molt agradable.”

L'escola andorrana de segona ensenyança d'Encamp prohibeix els telèfons

Aquest dimecres serà el torn de la secundària, que enceta el curs amb novetats quant a l'ús dels mòbils. És el cas de l'escola andorrana de segona ensenyança d'Encamp, on es els telèfons s'hauran de deixar a l'entrada. La mesura, adoptada per la direcció del centre, ha tingut molt bona rebuda per part de les famílies.

GRAFIC_LINEA_ESCOLES.png




Etiquetes

Els alumnes tornen a classe | RTVA