CONFER-NCIA-ENSENYAR-FRANC-S20251120

Experts constaten el retrocés recurrent del francès a les aules

L’ensenyament en francès a Andorra es va implantar l’any 1917, molt abans que el sistema andorrà, creat el 1982. Aquesta particularitat converteix el país en un cas singular respecte d’altres territoris on també s’utilitza la llengua francesa com a vehicle educatiu. Actualment, prop del 36% de la població resident és francòfona, un percentatge que posa de manifest el pes d’aquest model al Principat.

Rosa Alberch

|

20.11.25


Tot i això, la professora de literatura del Lycée d’Andorra Caroline Chemarin assenyala que, igual que passa en altres matèries, els estudiants experimenten pèrdues de coneixement després de cada període vacacional. Segons explica, aquesta situació alimenta la percepció persistent que el nivell de francès recula.

Chemarin, que ha estudiat diferents casuístiques sobre l’evolució de l’aprenentatge, descriu aquest fenomen com un cicle que es repeteix generació rere generació.

Chemarin, que ha estudiat diferents casuístiques sobre l’evolució de l’aprenentatge, descriu aquest fenomen com un cicle que es repeteix generació rere generació.

“Els alumnes, quan tornen de vacances, obliden part de les coses útils i cal reactivar-los. Per contra, quan parles amb gent que m’ha precedit sempre hi ha la sensació difusa que el francès recula, però jo també tinc la mateixa sensació que a totes les èpoques es diu que el francès, les matemàtiques i la història i geografia reculen.”
Caroline Chemarin, professora

Malgrat aquestes percepcions, Chemarin subratlla que el fenomen no és exclusiu del francès, sinó que afecta globalment moltes disciplines. Tot i així, recorda que l’estructura plurilingüe del país continua sent un dels elements diferenciadors i un actiu pedagògic d’Andorra.

Etiquetes

Experts constaten el retrocés recurrent del francès a les aules | RTVA