ONADA-HIVERN-CAMBRA20250605

Black Friday, més campanya que estalvi real

Un any més, el Black Friday s’ha apoderat dels carrers i de les botigues online. “Hem caigut al Black Friday”, admeten molts consumidors que aquest divendres han dedicat el dia a comprar aprofitant les promocions. “Els descomptes que fan estan bé”, assegura una compradora, que destaca que ja sigui de manera presencial o per internet, les ofertes són a l’abast de tothom.

Caterina Vidal

|

28.11.25


Tot i això, aquesta jornada importada dels Estats Units genera opinions contraposades. “El Black Friday ve de fora, com Halloween. Ens dediquem a agafar coses de fora i deixem una mica abandonat el d’aquí”, lamenta una ciutadana. Una altra dona posa el focus en l’impacte que té en el comerç de proximitat: “La meva germana té una botiga, és autònoma, i aquests dies ho nota, perquè la campanya de Nadal ja no és tan bona com anys enrere, quan no hi havia el Black Friday”.

Malgrat les crítiques, molts defensen la jornada de descomptes. “Sempre que sigui per millorar i que la gent pugui comprar una mica més econòmic, això està molt bé”, afirma un comprador satisfet.

Descomptes reals o inflats?

Com cada any, planteja el dubte sobre la veracitat de les ofertes. Un seguiment de diversos productes al llarg dels últims mesos mostra situacions molt diverses: des de càmeres d'acció que no han baixat pel Black Friday, però que sí que són més barates que a principi d'any, fins a electrodomèstics que realment han baixat 70 o 80 euros aquesta setmana. Ara bé, també ens hem trobat productes tecnològics, de fotografia en concret, que han baixat considerablement pel Black Friday, però que anteriorment havien pujat respecte al preu inicial.

En altres categories, les variacions encara són més curioses: uns pantalons podien estar més barats fa mesos que no pas ara, mentre que les joguines han mantingut un preu estable durant tot l’any.

Davant aquest escenari, el que recomanen els experts és anar en compte i mirar molt bé les ofertes que hi ha per internet perquè moltes vegades poden ser estafes.

Augmenten les ciberestafes

El Black Friday no només atrau consumidors, sinó també ciberdelinqüents. Jordi Ubach, responsable de l’Agència de Ciberseguretat, alerta que aquests dies proliferen enllaços sospitosos i plataformes fraudulentes:

“Aquests ciberdelinqüents s’aprofiten de qualsevol oportunitat per enviar enllaços, ofertes o altres enganys. Cal sospitar de compres que demanin massa dades o que redirigeixin a mètodes de pagament inusuals. Davant d’aquestes situacions, és probable que ens trobem davant d’una estafa.”
Jordi Ubach, responsable de l'Agència de Ciberseguretat

Amb tot, sembla clar que el Black Friday ha arribat per quedar-se. Sigui un impuls per al consum o un maldecap per al comerç local, la majoria de la població aprofita aquest dia per avançar compres i començar, de retruc, la campanya de Nadal.

Etiquetes

Black Friday, més campanya que estalvi real | RTVA