ASSETJAMENT-ESCOLAR20251009

Nil Forcada

Set casos d’assetjament escolar el curs passat

El Ministeri d’Educació va detectar un total de set casos d’assetjament escolar durant el curs passat. Davant d’aquesta realitat, es posarà en marxa una nova taula de treball conjunta amb Educació, Afers Socials, Justícia, Interior i les famílies per reforçar la detecció i el seguiment d’aquest tipus de situacions.

Caterina Vidal

|

09.10.25


Durant el curs passat, es van registrar 48 indicis d’assetjament. D’aquests, set es van acabar confirmant: sis dins del sistema educatiu andorrà i un al sistema francès. La forma més habitual d’assetjament va ser la física i verbal, present en tres dels casos, mentre que en dos es va tractar de ciberassetjament.

Segons Educació, aquests casos no estan relacionats amb les agressions puntuals ocorregudes fora del marc escolar.

Per fer-hi front, es crearà una taula de treball que es reunirà amb més freqüència que les comissions actuals, que només es reuneixen un cop l’any, i comptarà, puntualment, amb la participació de les famílies.

“Crear un grup de treball que d'una manera ràpida i efectiva ens permeti actuar damunt situacions d'assetjament que alomillor no queden regulades estrictament per una reglamentació o que no que ens cal una resposta més efectiva i ràpida.”

Josep Anton Bardina, secretari d'Estat d'Educació

Pel que fa a l’absentisme escolar, es van registrar 55 casos, deu menys que el curs anterior. Aquesta disminució s’atribueix a la modificació del decret que eleva el llindar d’absència justificable per motius mèdics o per la condició d’esportista d’alt rendiment, i que ha tingut un impacte positiu conjuntament amb el reforç de l’autonomia dels centres en la gestió dels casos.

Prova pilot per limitar l’ús del mòbil a classe

Seguint amb Educació, l'Escola Andorrana ja ha començat a implementar una mesura que es fa als països veïns: quan comencen les classes, els mòbils es recullen en una caixa i estan sota clau i pany tota l'estona que els alumnes són al centre.

La mesura pretén fomentar la bona convivència i millorar les relacions socials entre els alumnes.

“Possiblement el primer resultat que obtindrem d’això és que els alumnes es relacionen més, es parlen més, es miren més i s’escolten més, perquè ja no hi ha la pantalla i em comunico a través de la pantalla.”

Eugènia Duró, directora del Departament d’Inspecció, Qualitat Educativa i Recursos Humans.
“Jo no puc donar una data. Ens hem donat aquest trimestre per avaluar-ho i veure com funciona, i hem de donar una mica de marge per veure com va. A finals de trimestre, si fem l’avaluació i és bona, possiblement després de Nadal puguem generalitzar-ho.”

Josep Anton Bardina, secretari d’Estat d’Educació.

La voluntat és estendre aquesta mesura a altres centres educatius si els resultats es confirmen com a positius.

Etiquetes

Set casos d’assetjament escolar el curs passat | RTVA