
DiversAnd denuncia la manca de metges especialitzats en transgènere al país
L'associació DiversAnd ha denunciat la manca de professionals especialitzats en l'atenció a les persones trans a Andorra, coincidint amb la celebració aquest dissabte de la marxa per la reivindicació dels drets LGTBIQA+. Els representants de l'entitat han exposat aquesta situació al cafè de l'Avui serà un bon dia, on també han reflexionat sobre l'estat dels drets del col·lectiu al Principat i sobre l'auge de discursos reaccionaris que, segons asseguren, amenacen els avenços aconseguits els darrers anys.
Segons DiversAnd, sis anys després de l'aprovació de la legislació relacionada amb els drets de les persones trans, el circuit per fer la transició de gènere encara no està completament desplegat. L'entitat assegura que actualment només hi ha un metge especialitzat en aquest àmbit i que exerceix en l'àmbit privat.
"Parlant amb el ministeri, ens diuen que volen fer un conveni amb salut de Catalunya i estan encara en negociacions. Que nosaltres sapiguem hi ha un cirurgià però és privat. Per la pública no hi ha res i tampoc sabem on hem de derivar les persones trans que necessiten ara mateix aquesta operació."
Isabella Vargas, presidenta de DiversAnd
Malgrat reconèixer avenços importants com l'aprovació del matrimoni entre persones del mateix sexe, el dret a formar una família o les facilitats per al canvi de nom, l'associació considera que encara hi ha qüestions pendents. Entre aquestes, destaca la impossibilitat d'accedir als bloquejadors puberals per als menors de 16 anys i la manca de professionals especialitzats que puguin oferir una atenció adequada a les persones trans.
Els membres de DiversAnd han defensat la necessitat de continuar sortint al carrer per reivindicar els drets del col·lectiu. En aquest sentit, han advertit del creixement de moviments contraris als drets LGTBIQA+ i han recordat que les conquestes assolides no són irreversibles. "Tot allò que s'ha aconseguit es pot perdre si no es defensa", han assenyalat.
Jornada reivindicativa i festiva
La programació del Dia de l'Orgull començarà dissabte 27 de juny a les 11 del matí al Parc Central amb una trobada dels participants i la gravació de l'últim episodi del pòdcast El Rock del Queer. Una hora més tard s'hi celebrarà un taller de pancartes.
A la tarda, la mobilització central començarà a les 17.30 hores amb una concentració a la plaça del Consell General. Des d'allà sortirà la marxa reivindicativa, que recorrerà l'avinguda Meritxell fins a arribar al Parc Central.
L'arribada de la manifestació està prevista per a les set de la tarda, moment en què s'iniciaran diverses actuacions musicals amb els artistes IAN i Iñaki Barroca. La jornada es tancarà amb una actuació de Drag Coral Star al pub In Situ.
Recupera l'entrevista completa aquí.
Etiquetes
Destacat