
Ricard Tenza
Ordino custodia la Flama del Canigó
La Flama del Canigó ja ha arribat a la plaça major d'Ordino per a la revetlla de Sant Joan. Ha estat al voltant de dos quarts d'una, de la mà de les autoritats comunals i dels joves de la comissió de festes del Roser d’Ordino.
Ordino és enguany l’encarregada de custodiar la Flama del Canigó abans del trasllat amb tractor fins a la plaça del Consell General. Un cop allà, es distribuirà a les set parròquies perquè puguin encendre les falles, en l'inici dels actes de la revetlla de Sant Joan, amb coques i petards arreu del país. La rebuda d'aquest foc marca l'inici de la celebració i la festa. L'han entregat els responsables de la parròquia, juntament amb els joves de la comissió de festes del Roser d’Ordino.
La flama simbolitza la identitat i la pervivència d’una tradició, la de les falles, declarada Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la UNESCO. Un cop arribi a la plaça del Consell General, cap a les set de la tarda, serà repartida a la resta del país.
"Per nosaltres significa molt ser aquí, fent créixer aquesta cultura popular. És un orgull poder rebre la plaça aquí, a la plaça del Poble".
"Últimament, estem intentant conservar moltes tradicions, recuperar totes aquestes coses que s'han anat perdent durant els anys, i crec que és una forma molt maca de poder seguir creixent com a país i com a poble. Seguir mantenint tot el que hem pogut viure, tant els nostres avis com els nostres pares com nosaltres, i que les futures generacions puguin seguir vivint el que vivim nosaltres."
Aritz Àlvarez, fallaire major d'Ordino
Agenda farcida d'actes en una nit màgica
Es donarà així el tret de sortida a una nit llarga, amb el foc, les coques i els petards com a protagonistes. La revetlla estarà farcida d’actes arreu del territori i amb una agenda molt ajustada que arrenca amb la rebuda de la Flama del Canigó, l'acte més institucional.
La cremada de falles comença a les 23h a Andorra la Vella, passant pel barri del Puial, Príncep Benlloch, Cap del Carrer i plaça Guillemó, on, a mitjanit s'encendrà la foguera, amb el ball de bruixes de l'esbart.
És el mateix format a Escaldes-Engordany. En aquest cas, però, les falles començaran a rodar una hora abans, de la plaça Santa Anna, fins a Carlemany, Nacions Unides i l'aparcament dels Veedors, on hi haurà la lectura del manifest, foguera i música, a partir de les dotze.
La resta de parròquies també repeteixen format. L'única diferència són els horaris. Ordino, per exemple, serà qui encengui la primera foguera, a les 22h. En aquest cas, no rodaran falles perquè se les reserven, com sempre, per Sant Pere.
Sí que ho farà Encamp, que començarà la festa a dos quarts de deu i encendrà la foguera a tres quarts d'onze. Més o menys el mateix horari que al Pas de la Casa.
A Canillo, els fallaires sortiran de la plaça de Sant Serni a un quart de deu i encendran la foguera a dos quarts d'onze.
A la Massana, els actes començaran a les 22h amb un espectacle de Líquid Dansa a la plaça de l'Església. Mitja hora d'espectacle que donarà pas a les falles a dos quarts d'onze.
Per últim, Sant Julià de Lòria començarà la cercavila a dos quarts d'onze i encendrà la foguera al Prat Gran a les dotze.
Etiquetes
Destacat